De Rietmolense godenzonen leggen na een teleurstellende reeks een puike pot op de mat en houden de Benteloërs met 1-1 van de periodetitel af. In de tweede helft opent uitverkoren topscorer Brent Schutte namens de gasten de score, waarna een inworp van bijbelse proporties van Frank Geerdink via de kluts erin vliegt en de gelijkmaker betekent.
Ja beste mensen, dat had u niet gedacht hè, op de vrijdagavond een lekker potje van Rietmolen 1? Verzoek van tegenstander Bentelo. Men schijnt zowel op zaterdagavond áls zondag feest te hebben van de Paasparty-organisatie. De Paasparty, mijn god. Jezus zou zich omdraaien in zijn graf. Of was-ie daar niet al uit ontsnapt? En naar boven gevlogen? En we wachten nog tot-ie weer terug komt, zo was het. Dat-ie dan reïncarneert als vrouw, dat zou wel bij tijdsgeest van nu passen. De Paasparty, daar waren we gebleven. Ja, je pikt uit die overvloed aan kerkelijke gebruiken alleen de feestjes als krenten uit de pap, en gooit de rest door de gootsteen. Zo gaat het ongeveer, niewaar? En wat blijft er dan over? Zuippartijtjes zoals de Paasparty. En bent u ooit al eens met Hemelvaart in Sint Isidorushoeve geweest? Nee? Nou, dat is louter zuipen. Kerstmis? Zuipen. Carnaval? Zuipen. En wat dacht u van onze jaarlijkse kermis? De kermis, Jean? Dat heeft toch niks met het geloof te maken? Zeker wel! ‘Kermis’ is afgeleid van ‘kerkmis’, het inwijdingsfeest van een nieuw kerkgebouw, dat vervolgens jaarlijks werd gevierd. En waarom draaien ze in Duitsland dan de ‘i’ en de ‘e’ om en heet het daar ‘kirmes’? Omdat een kerkmis daar een ‘kirchmesse’ heet, logisch toch? Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker. En wat doen we tegenwoordig op de kermis? Precies, zuipen. Als het christendom in al die eeuwen al iets heeft opgeleverd dan is het wel een alcoholprobleem. Ze kunnen het katholicisme inmiddels beter het alcoholisme noemen, dat dekt de lading beter, toch? Bovendien heeft het alcoholisme het katholicisme inmiddels overtuigend gedecimeerd. Nog 100.000 actieve kerkgangers viel onlangs in de krant te lezen, op 17.000.000 Nederlanders. En hoeveel mensen zuipen zich ieder weekend klem? Precies. De kerken sluiten, de feestjes blijven. Heeft u meteen ook de verklaring waarom onze jongens het heilige vuur missen en wellicht soms een zaterdagavond te lang doorhalen, zoals vanmorgen in de krant door trainer André Oosten werd opgetekend. De iconische kerk van Rietmolen gaat binnenkort dus in de verkoop, de hoogste bieder mag ‘m hebben en dan zijn we aan de goden overgeleverd. Hopelijk zijn die ons dan wat beter gezind. In Bentelo hetzelfde liedje, de Onze Lieve Vrouwekerk van Altijddurende Bijstand is inmiddels aan de eredienst onttrokken. Ja, u denkt dat u voor een uitkering bij de rijksoverheid moet aankloppen, maar nee, in Bentelo moet u zijn. Daar krijgt u ‘altijddurende bijstand’, wat een vrijgevigheid! Geen gezeik, iedereen rijk!
Oosten kreeg een engelenteken en spoedt zich vanavond richting kribbe, er staat iets bijzonders te gebeuren; hij wordt vervangen door herders bij nachte Michael Wiehink, tweede-elftaltrainer Bas van Doorn en ondergetekende. Als ware timmerman heeft Oosten nog wel een elftal in elkaar gespijkerd en legt daarin de nadruk op de ‘Nielsjes’: Niels te Lintelo, die buiten de basis wordt gehouden, en Niels Bouwman, die juist wel mag plaatsnemen in de basis en dan onder de lat, alwaar hij Jeroen Hartgerink vervangt die de Toppers bezoekt. Ja als je echt álle geloof kwijt bent dan ga je naar de Toppers, het feest van beëlzebub zelve, wat een hemeltergende muziek. Wanneer arbiter Lenderink zijn zegen aan de wedstrijd geeft, worden Benteloos intenties direct duidelijk: het zeker stellen van de periodetitel door een zege hier. Aanvoerder Schutte, klassetopscorer met tien goals uit zeven duels en bewierookt om zijn neusje voor de goal, wordt al snel in stelling gebracht, maar Niels stopt het harde schot. Niet veel later zijn het de Rietmolense apostelen van Vogt die gevaar stichten, Job kopt op aangeven van broer Harm, maar de doelman redt knap. Voetbalregels zijn zoals u weet geen wetten van Meden en Perzen, Lenderink kiest er vandaag voor veel door te laten gaan en zo ontstaat er een pittige strijd met harde duels op het middenveld. Een kwartier voor rust nog de grootste Bentelose kans, wanneer Niels Janssen mag aanleggen voor een schot, maar onze Niels een geweldige redding in huis heeft, compleet met engeltje op de lat. In de rebound redt hij opnieuw, maar grensrechter Mart Bekkedam is voor de duvel niet bang en steekt gedecideerd zijn vlag in de lucht, net op het moment dat de verzorgers van Bentelo achter hem langs lopen. Deze heilige boontjes schreeuwen moord en brand, maar uit de beelden blijkt dat het gewoon buitenspel is hoor.
Vers twee van de wedstrijd start met een mooie actie van Karsten ter Braak, wiens schot geblokt wordt. Toch is het bij Rietmolen achterin altijd weer Sodom en Gomorra, één bal ertussen en Schutte profiteert eenvoudig: 0-1. Godsammekrakepitte, zit je een keer lekker in de wedstrijd, gaat het wéér mis, een gebed zonder end. En nog geen twee minuten later bijna weer, als Schutte schuttert oog in oog met Niels, die ons voor het hellevuur behoedt door ijzig kalm het lobje te plukken. Toch geven de hemelsblauwen niet op. Een hels karwei, maar de aanhouder wint. U weet, bij inworpen op rechts wordt altijd Frank Geerdink op het altaar gehesen als uitverkorene. Deze keer heeft-ie een goddelijke zwieper in petto die door een van zijn volgelingen aangeraakt wordt en in het doel verdwijnt: 1-1! Wie het was weten we nog steeds niet, maar hij verdient een engelenstatus. In de slotfase gaat Rietmolen nog op zoek naar de zege, invaller Jorrick de Lange begint nog maar eens aan een kruistocht door het woud aan Bentelose benen maar strandt. Even later fluit Lenderink voor het einde en bij gratie gods pakken we eindelijk weer eens een punt, een om te koesteren.
Vlak na de wedstrijd verschijnt een heldere ster boven Enschede ten teken dat de heilige maagd Marijke het leven heeft geschonken aan kindeke Yara. Is dit dan de verlosser? De Messias? We gaan het zien. De wijzen uit het oosten kunnen in ieder geval naar Oosten. Daar drinken we op! Amen.
Jean le Tieb